Om Dalgas Skolen

Dalgasskolen er en folkeoplysende virksomhed som har til formål at skabe og udvikle et undervisningssted med undervisning rettet mod voksne, der i en kortere eller længere periode på grund af psykiske problemer eller egentlige sindslidelser ikke fuldt ud er i stand til at benytte sig af andre undervisningstilbud.

Dalgasskolens pædagogiske aktiviteter har til formål at fremme deltagernes personlige udvikling og faglige kvalificering gennem et undervisningsmiljø, der er tilrettelagt, så det tilgodeser voksne med psykiske problemer og voksne sindslidendes behov og forudsætninger.

På Dalgas Skolen vægter vi tre tydelige spor:

  • Høj faglighed på de enkelte kurser
  • Hensyntagende tilrettelæggelse af undervisningen til psykisksårbarhed
  • Socialt nænsomt fællesskab

Dalgas Skole henvender sig med afsæt i ovenstående til normaltbegavede voksne med psykisk sårbarhed eller egentlig sindslidelse, som har mulighed for selv at bidrage til det særlige nænsomme sociale fællesskab som vi vægter højt.

Målgruppen på Dalgas Skolen er karakteriseret ved at være voksne mennesker med psykisk sårbarhed eller egentlig sindslidelser som f.eks. depression, bipolar lidelse, angst, stress, spiseforstyrrelser, selvskadende adfærd, ADHD, personlighedsforstyrrelser eller skizofreni.

En stor del af målgruppen er blevet tildelt en førtidspension på baggrund af deres sindslidelse og for hvem Dalgas Skolen nu danner rammen omkring hverdagen med den struktur og det fællesskab et hensyntagende undervisningsmiljø kan bidrage med.

En anden del af målgruppen er tilknyttet Dalgas Skolen undervejs i deres behandlingsforløb, eller som det første skridt efter endt behandling og deltager derfor på Dalgas Skolen sideløbende med at de i en periode er tilknyttet behandlingspsykiatrien, som et skridt i retning af at kunne deltage i andre af samfundets arenaer, eller for, forsat at være tilknyttet Dalgas Skolen også på længere sigt.

En tredje del af Dalgas Skolens målgruppe er psykisk sårbare unge mellem 18 – 30 år som af flere forskellige årsager ikke har fået fat i ungdomsuddannelses systemet eller er frafaldet en eller flere gange. Det er unge som forsat har potentiale til igen at få fat i det etablerede uddannelsessystem men i første omgang har brug for igen at få fornemmelsen af at hverdagen fungerer og mødet med andre unge foregår i en hensyntagende ramme.

Der vil være psykisk sårbare voksne med udfordringer som mental retardering eller gennemgribende udviklingsforstyrrelser der vil være matchet dårligt på Dalgas Skolen grundet den store opmærksomhed på det faglige niveau og forventningen omkring den gensidige sociale interaktion på holdene, som mange af vores elever kommer for at kunne møde.